Voorlezen begint met Erwaseens

Voorlezen begint met Erwaseens

Leesplezier op school, hoe dan?

Wat kun je als leerkracht allemaal doen voor wat meer leesplezier op school? Er zijn legio tips en voorbeelden uit de praktijk, misschien wel een beetje te veel. Daarom lichten we er een paar voor je uit.

 

lezen-op-school

Dit kun je zoal doen voor meer leesplezier op school

  1. Kinderen laten praten over boeken
  2. Zelf boeken aanbevelen
  3. Thematisch boekenplankje in de klas
  4. Klassikaal meelezen

 

1. Kinderen laten praten over boeken

Veel groepen beginnen de schooldag met een kwartier vrij lezen. De leerlingen lezen ieder in een eigen boek naar keuze. Dat is al een mooi begin, dus doe daar iets mee. Vraag aan de klas wie een mooie zin is tegengekomen, wie iets grappigs/geks/spannends heeft gelezen en wie zijn of haar boek wil aanbevelen aan anderen. Er zijn nog veel meer vragen te bedenken, afhankelijk van welke groep je lesgeeft.

Door over boeken of zinnetjes uit een verhaal te praten, zullen de kinderen elkaar  enthousiasmeren om meer te lezen.

2. Zelf boeken aanbevelen

Dit is een veelgehoorde tip als het om meer leesplezier gaat: ‘zelf het goede voorbeeld geven’. En dat is helemaal zo gek nog niet, want: zien lezen doet lezen. Dus zodra de kinderen een stilleesmoment hebben (zie punt 1), pak jij er ook een boek bij. Zeker, je kunt die tijd ook gebruiken om een lesonderdeel voor te bereiden of snel wat na te kijken, maar waarom zou je? Pak dat momentje van rust in de klas om zelf ook even van een boek te genieten.

Wanneer je kiest voor een kinderboek dat goede recensies krijgt, kun je het vervolgens aanbevelen aan bepaalde kinderen (of de hele klas). Daarvoor hoef je overigens echt niet het hele boek te lezen (mag wel!).

3. Thematisch boekenplankje

Behandelt jouw groep de komende weken een specifiek onderwerp? Vraag de lokale bibliotheek of jullie leesconsulent een thematisch boekenplankje samen te stellen. Vraag om een goede mix van fictie en non-fictie, strips, en boeken met en zonder AVI-aanduiding. De leesconsulenten zijn goed op de hoogte van populaire of terugkerende thema’s en het scheelt jou tijd.

Bijkomend voordeel is natuurlijk dat het boekenplankje voor de kinderen zeer relevant is en zij al gemotiveerd zijn om meer over het onderwerp te weten te komen.

4. Klassikaal meelezen

Deze tip is vooral geschikt voor groepen 4, 5 en 6. Deze kinderen hebben net leren lezen, maar hebben nog geen eigen smaak ontwikkeld. Juist dan is het belangrijk om ze in aanraking te laten komen met een gevarieerd aanbod. Voorwaarde is wel dat iedereen dezelfde tekst voor zich heeft. Bijvoorbeeld op de tablet, of verhalentijdschrift ERWASEENS. Bekijk hier ERWASEENS voor op school.

Het is op zich niet de bedoeling om de kinderen om beurten hardop te laten voorlezen. Dit werkt het leesplezier juist tegen, zeker bij zwakkere lezers. De leerkracht leest voor en de kinderen lezen (met hun vinger) mee. Door mee te lezen zullen de leerlingen de tekst beter in zich opnemen. Geef van tevoren aan of de kinderen direct vragen mogen stellen of het verhaal of een moeilijk woord, of dat ze moeten wachten tot het omslaan van de bladzijde. Bekijk hier drie vormen van voorlezen met veel of weinig interactie.

Meer inspiratie en tips volgen!

ERWASEENS: leesplezier in tijdschriftvorm

  • Korte verhalen die variëren in niveau
  • Aantrekkelijker dan een leesboek
  • Kinderen zijn dagelijks langer aan het lezen
  • Zij lezen ook met méér plezier

Andere blog berichten

Lekkere leesplekken

Lekkere leesplekken

Waar lees jij het liefst?Als je deze  blogs de afgelopen twee jaar een beetje hebt gevolgd, weet je inmiddels het wie, wat, wanneer, waarom en hoe van het voorlezen. We hebben het uitgebreid gehad over de voorlezers en de jonge luisteraars/lezers (wie) in de context...

Reeksen om lekker te lezen

Reeksen om lekker te lezen

Reeksen om lekker te lezen!“Wanneer komt Ninja Kid 7 uit?” vraagt mijn zoon op hetzelfde moment dat hij Ninja Kid 6 dichtslaat. “Dat weet ik niet,” antwoord ik, “Dat zoek ik zo wel even op.* Maar deel 6 was in elk geval het laatste deel bij de bieb.” “Dan ga ik verder...