Het grootste verhalentijdschrift voor kinderen

Het grootste verhalentijdschrift voor kinderen

Welke manier van voorlezen pas jij toe?

leesplezier-tijdschrift-er-was-eens

Wat is de beste manier van voorlezen? Dat hangt voornamelijk van jezelf af. Wil je tussentijds onderbroken worden, of lees je liever aan een stuk door? We nemen drie vormen met je door, waarbij we kijken naar de mate van interactie tussen de voorlezer en de kinderen. Wat is jouw stijl van voorlezen?

Foto: de burgemeester van Zaanstad leest ongestoord voor en beantwoordt na afloop uitgebreid alle vragen van de leerlingen tijdens de aftrap van de Hotze de Roosprijs.

#1: verkennend voorlezen

De voorlezer stelt tijdens het voorlezen allerlei vragen. Bijvoorbeeld over hoe de hoofdpersoon zich waarschijnlijk voelt, of wat er misschien gaat gebeuren. Vooral dat voorspellen is kenmerkend bij deze vorm van voorlezen. De kinderen worden actief betrokken om mee te denken/fantaseren. Ook de betekenis van moeilijke woorden komt even ter sprake. Er is veel interactie tussen de voorlezer en de kinderen.

Praten en nadenken over het verhaal en de lastige woorden die erin voorkomen, is hartstikke goed. Als je het als voorlezer lastig vindt om steeds onderbroken te worden, past manier 3 misschien beter bij jou.

#2: herhalend voorlezen

Bij deze vorm van voorlezen stelt de voorlezer eigenlijk alleen herhalende vragen over de tekst. Waar ging de hoofdpersoon heen? Wat nam hij allemaal mee? Het lijkt of de voorlezer wil controleren of de kinderen wel goed aan het opletten zijn. Er is feitelijk alleen sprake van vraag en antwoord, verder is er weinig interactie.

Deze aanpak is op zich niet verkeerd, maar wel heel passief. Door deze aanpak zal de woordenschat van kinderen niet snel toenemen.

#3: ongestoord voorlezen

De voorlezer geeft min of meer een voorleesshow: het boek wordt gepresenteerd en daarna wordt er een stuk uit voorgelezen. Eventuele vragen moeten wachten tot het einde, maar dan neemt de voorlezer ook ruim de tijd om alle vragen te beantwoorden en samen met de kinderen over het verhaal na te praten. Deze vorm van voorlezen zie je bijvoorbeeld bij een schrijversbezoek. Er is veel interactie, maar dus pas na de ‘voorstelling’.

Eerst luisteren naar het verhaal en er daarna over napraten heeft een positief effect op de woordenschat van kinderen.

De korte verhalen in ERWASEENS zijn heel geschikt om voor te lezen EN om samen even over na te praten.

Andere blog berichten

Boek van de maand mei

Boek van de maand mei

Boek van de maand (in tijdschrift 03) Elke maand kiest de redactie van ERWASEENS een nieuw boek van de maand. Dat kan een prentenboek zijn, of een voorleesboek. Doe mee met onze prijsvraag om kans te maken op een van deze mooie boeken!AprilHoe Bij uit vliegen ging Op...

Maak van je kind een betere lezer

Maak van je kind een betere lezer

Zo maak je van je kind een betere lezerOnze maatschappij heeft betere lezers nodig! Om dat te bereiken, moeten we onze kinderen beetje meer op weg te helpen. Kinderen die goed zijn in taal, hebben op school ook minder moeite met andere vakken. En bij taal hoort...