“Staan er ook verhalen voor jongens in jullie tijdschrift?”
Of er ook verhalen voor jongens in ons blad staan, vroeg een moeder ons per e-mail. Ze heeft twee zoontjes van 6 en 8 (niet de jongens op de foto, trouwens) en vindt het lastig om geschikte voorleesverhalen te vinden. ‘Zelf pakken ze nooit een boek. Ze willen ook alleen maar verhalen horen waarin gevochten wordt,’ vertelt ze, ‘maar die vind ik totaal niet leuk om voor te lezen.’
Jongens en lezen
Uit onderzoek blijkt keer op keer: jongens lezen minder en minder goed dan meisjes. Ook zijn ze negatiever als het om lezen gaat. Dat is niet alleen zo in Nederland, maar ook in de landen om ons heen.
Maar waar ligt dat dan aan? Daar zijn de onderzoekers nog niet helemaal over uit. Sommigen zeggen dat het hersengebied dat verantwoordelijk is voor taal, zich bij jongens minder snel ontwikkelt. Hun hersenen zijn er nog niet rijp voor, maar toch moeten jongens al op zesjarige leeftijd leren lezen. Dat gaat vaak moeizamer dan bij meisjes. Niet gek dat jongens dan met tegenzin gaan lezen.
Anderen geven aan dat jongens vaker last hebben om de aandacht erbij te houden. Kinderen die zich moeilijk kunnen concentreren, hebben een grotere kans om slechtere lezers te worden.
Verder zijn meisjes beter in staat om emoties, gedachten en intenties te herkennen, ook in teksten. Zij begrijpen de hoofdpersonen beter en zouden daarom hoger scoren op leesvaardigheidstoetsen, aldus enkele onderzoekers.
Zien lezen doet lezen
Er is ook een sociale verklaring denkbaar waarom jongens minder (goed zijn in) lezen. Zo leek lezen jarenlang ‘iets voor vrouwen’ te zijn. Over het algemeen lazen vaders nooit voor. Als ze al lazen, was het alleen de krant, nooit eens een boek. Dat is tegenwoordig gelukkig wel anders. Toch groeien nog steeds veel kinderen op met een stereotiep idee dat lezen voor meisjes is en niet voor jongens.
Dit voorbeeldgedrag van de ouders heeft volgens onderzoekers ook invloed op het soort teksten dat kinderen lezen. Meisjes lezen graag fictie, terwijl jongens over het algemeen liever informatieve boeken lezen. Voor verhalen geldt hetzelfde als voor eten: verandering van smaak doet eten. Als je regelmatig iets nieuws proeft, ontdek je wat je lekker vindt. Zo werkt het ook met boeken. Hoe weet je of je van mythische heldenverhalen houdt, als je die nog nooit hebt gelezen?
Blijven voorlezen
Onze tip aan de moeder met de twee zoontjes is dan ook: lees juist allerlei verhalen voor, wissel af en blijf voorlezen. Niet alleen om de boekensmaak van je kinderen te ontwikkelen, maar ook omdat plezier in lezen hartstikke belangrijk is voor later. Wat ook helpt: laat papa wat vaker voorlezen. Als kinderen zien dat hun vader ook graag (voor)leest, gaan zij lezen zelf ook meer waarderen. #vaderslezenvoor
In ERWASEENS staan verhalen voor jongens EN meisjes. De kracht zit ‘m in de variatie: in het tijdschrift staat altijd een sprookje, gedicht, fabel, mythe en een verhaal uit een andere cultuur. Om voor te lezen, samen te lezen of zelf te lezen.