Gastblog: Winter Reading Challenge
De ogen van de kinderen lichtten als kerstlichtjes op toen ik deze week aan mijn leerlingen in de bieb de “Winter Reading Challenge” van dit jaar uitlegde. Elke kerstvakantie doen we iets anders en dit jaar leest iedereen Matilda, geschreven door Roald Dahl. Er mag natuurlijk ook voorgelezen of naar geluisterd worden.
Nadat de kinderen het boek gelezen (of ernaar geluisterd) hebben, moeten ze tien vragen over het boek beantwoorden. Als alle vragen goed beantwoord zijn, krijgen ze een kaartje voor de Matilda Movie Night na de kerstvakantie, in onze schoolbibliotheek. Overigens hoef je niet mee te doen aan de “Winter Reading Challenge”. Kinderen doen mee omdat ze het leuk vinden, omdat ze er plezier aan beleven. Voor sommigen werkt het als het positieve duwtje in de rug om een boek open te slaan (en uit te lezen!). En dat is precies de bedoeling.
Leesvakantie
Elke zomer- en kerstvakantie organiseren wij een leesuitdaging, om onze leerlingen te stimuleren te blijven lezen tijdens de vakanties. Vaak doen we voor de herfstvakantie een “leesbingo”. Herfstvakantie wordt tegenwoordig hier in Zweden “leesvakantie” (läslov) genoemd. De meeste basisscholen bieden een leesbingo aan. Die hebben wij dus ook braaf thuis gedaan met onze zoon.
Leesbevordering
Het doel van deze leesuitdagingen en leesbingos is natuurlijk leesbevordering. We willen onze leerlingen stimuleren om te lezen. We willen het leuk maken om te lezen, we willen dat iedereen op school het heeft over de “Winter Reading Challenge” en, dit jaar, over Matilda. Bij deze uitdagingen kunnen geen prijzen gewonnen worden. Er is geen beker voor de beste inzending, geen medaille voor de mooiste antwoorden of snoep voor de slimste lezer. Het lukt je om de uitdaging te volbrengen, of het lukt je niet. Als het je lukt (en natuurlijk zorgen wij er voor dat zo’n uitdaging te volbrengen valt!), dan vieren we dat samen. Vorig jaar kregen alle succesvolle deelnemers een cadeau: een boekentas (zie foto) als een bekroning op hun werk. Dit jaar bouwen we de schoolbibliotheek om tot een bioscoop en kijken we gezellig met zijn allen de film Matilda (als het mag met de covid-19 regels!). Met popcorn en limonade.
Doe ook mee!
Zo’n uitdaging of leesbingo kun je ook thuis doen natuurlijk. Misschien kan jouw (klein)kind, neef of nicht een uitdaging verzinnen of bingo samenstellen voor jou als (groot)ouder, oom of tante? En andersom? De hele familie of vriendengroep mag meedoen! Als het jullie dan allebei, of allemaal, gelukt is om de uitdaging te voltooien, vieren jullie dat samen. Verzin iets wat te maken heeft met de uitdaging, iets waar alle deelnemers plezier aan beleven. Het allerbelangrijkste is dat er geen prijzen te winnen zijn. Geen eerste, twee en derde prijs – geen troostprijzen. Nee, je viert samen het werk dat je hebt gedaan. Je viert de lol van het lezen. Het idee is dat je positieve ervaringen creëert rondom het lezen, zonder dat de kinderen (of volwassenen) afhankelijk gemaakt worden van extrinsieke beloningen. Het idee is dat een boek, het (voor)lezen, een leesuitdaging het gesprek van de dag wordt. Dat lezen een onderdeel wordt van jouw school, gezin of gemeenschap.
Heel wat kinderen liepen de schoolbibliotheek uit deze week met het “Winter Reading Challenge” formulier in de hand. Op dat formulier staat nog eens alles uitgelegd, en op de achterkant de tien quiz vragen over Matilda. Een slimmerik vroeg nog even of je niet gewoon de film kon kijken en dan de vragen kon beantwoorden, zonder het hele boek te lezen. Nee, helaas. De vragen kunnen alleen beantwoord worden door het boek te lezen. Het hele boek. Het is een leesuitdaging, dus er moet wel gelezen worden!
Mini-challenge: lees een week lang elke avond een ander verhaal voor uit ERWASEENS. Als beloning kunnen jullie het mooiste verhaal nog eens samen lezen.
Fleur is bibliotheekjuf op een internationale school in Zweden. Ze leest voor. Heel vaak. Alle groepen 1 t/m 7 komen één keer per week naar de schoolbieb om te worden voorgelezen. Zo hoopt Fleur bij te dragen aan meer leesplezier, thuis en op school. Lees meer over haar belevenissen op de ISGR Library Blog. Voor haar eigen verhaal- en vertaalavonturen kun je terecht op www.exlibrisfleur.com