Waarom kinderen steeds hetzelfde verhaal willen horen (en waarom jij daaraan moet toegeven)!
Toch niet weer hetzelfde verhaal? dacht ik toen onze dochter (toen 1,5 jaar) alweer om Rupsje Nooitgenoeg vroeg. Ik had het verhaaltje over de hongerige rups al minstens 300 keer voorgelezen. Werd het niet eens tijd voor iets anders?
Woordenschat
Door veel en vaak voor te lezen vergroot je de woordenschat van een kind. Alleen al daarom wilde ik zo veel mogelijk verschillende verhalen voorlezen. De woorden rups en vlinder en de dagen van de week waren inmiddels wel bekend (dacht ik), dus op naar het volgende verhaal! Maar mijn dreumes dacht daar anders over. Zij vond die herhaling blijkbaar heel prettig. En eerlijk is eerlijk, het is ook een leuk, interactief verhaal. En je hebt het zo uit, wat ook prettig is zo vlak voor bedtijd!
Geheugentraining door herhaling
Wij volwassenen houden eigenlijk ook niet van verandering. Het liefst gebruiken we dezelfde tandpasta en lezen we de krant die we altijd al lazen. Voor jonge kinderen geldt dat ook. Ze kiezen voor datgene wat ze kennen. Het rupsje, bijvoorbeeld. Bij heel jonge kinderen is het zelfs zo dat hun geheugen nog niet op volle sterkte werkt. Een kind van anderhalf kan iets nieuws twee weken onthouden, een peuter kan het zich na drie maanden nog herinneren. Door steeds opnieuw hetzelfde boekje te voor te lezen, train je dus het geheugen van je kindje.
Herhaling zorgt er ook voor dat woorden beter blijven hangen. Mijn man en ik vielen in een lunchroom bijna van onze stoel toen onze andere dochter (toen ongeveer 2,5 jaar) naar haar kunstig gevouwen servet wees en zei: “origami”. Bedankt voor het vele herhalen, Dora the Explorer!
Interactief voorlezen
Kortom, lees gewoon weer datzelfde boekje voor als je kindje erom vraagt. Die kleine is dan onbewust nog niet helemaal uitgeleerd. Houd het ook voor jezelf leuk door de ene keer meer aandacht te schenken aan de illustraties dan aan de tekst. Dan kun je de volgende keer bijvoorbeeld woorden weglaten en je kindje het verhaal af laten maken. Of vraag eens of je kindje wel eens een rups in het echt heeft gezien. Praten over verhalen is minstens zo belangrijk.
Rikky is kinderboekenredacteur van beroep. Zij probeert kinderen op allerlei manieren aan het lezen te krijgen, bijvoorbeeld via leesprojecten op scholen. Rikky is van mening dat als je echt plezier in lezen hebt, het vanzelf goed komt met zaken als AVI-niveau en leessnelheid. Het voorlezen van kinderen vormt daarbij een belangrijke eerste stap.