Voorlezen begint met Erwaseens

Voorlezen begint met Erwaseens

Succesverhaal: graphic novels – beeldromans met diepgang

“Lieverd, het is nu echt tijd om te slapen,” zeg ik tegen mijn 8-jarige zoon (foto). “Nog heel even. Het is zo spannend,” zegt mijn zoon. Hij leest het derde boek in de Norrsken (Noorderlicht) serie van Malin Falch. “Ik lees tot het trollengevecht afgelopen is en dan doe ik het licht uit.” Hij kijkt me aan met zijn allerliefste blik. “Goed. Na het trollengevecht doe je het licht uit.”

prentenboek-zonder-woorden

Al heel lang wil ik een blog schrijven over graphic novels. Het lastige is dat de term graphic novels niet overal hetzelfde lijkt te betekenen. In Nederland worden de series Het Leven van een Loser (Jeff Kinney), Dagboek van een Muts (Rachel Renée Russell) en De Waanzinnige Boomhut (Andy Griffiths en Terry Denton ) vaak als graphic novels beschouwd. In Engelstalige landen worden deze boeken gewoon tussen de andere jeugdromans gezet.

Driedimensionaal verhaal

Wat is een graphic novel dan precies? Simpel gezegd is het een beeldroman. Het verhaal wordt voornamelijk op een visuele manier verteld, alsof je een film kijkt. Dus is het een strip, zou je zeggen. Nee, want in de meeste graphic novels maken de personages een stevige emotionele groei door en zit er meer diepgang in het verhaal. Het is meer driedimensionaal dan een strip. Uitgeverij Silvester, die zowel strips en graphic novels uitgeeft, definieert graphic novels als volgt; “een striproman of beeldroman is de benaming voor stripverhalen met het karakter van een roman. Dit soort strips onderscheidt zich van het klassieke stripalbum door een veelal literaire inslag met uitgebreide en ingewikkelde verhaallijnen en is gewoonlijk bedoeld voor volwassenen”.

Er zijn natuurlijk ook prachtige graphic novels voor kinderen, en daar gaat dit blog over. Maar je moet inderdaad opletten dat je niet graphic novels (of strips) in huis haalt voor jouw kind die eigenlijk voor volwassenen bedoeld zijn. Vraag dus aan de bibliothecaresse, of andere ervaren voorlezers, om een geschikte graphic novel voor jouw (voorlees)kinderen te vinden! Hieronder volgen mijn aanraders.

prentenboeken-zonder-woorden-2
prentenboeken-zonder-woorden-3
prentenboeken-zonder-woorden-4
prentenboeken-zonder-woorden-2
prentenboeken-zonder-woorden-3
prentenboeken-zonder-woorden-4

Goede voorbeelden van graphic novels voor kinderen (die vaak vanuit het Engels of Frans vertaald zijn), zijn te vinden via de website boekenzoeker.be. Ik kan de volgende titels van harte aanraden:

De muziekdoos en Het dagboek van Cerise zijn bij Uitgeverij Silvester dan weer als strips gecategoriseerd, maar vanwege de diepgang zou ik het zeker een beeldroman, ofwel graphic novel, noemen. 

Bovenstaande boeken hebben wij thuis met veel plezier gelezen, maar er zijn er nog veel meer om uit te kiezen! Zoals de Dog Man-serie en Hilda en het Verborgen Volk (op dit moment drie delen). Let wel op dat je de juiste leeftijd aanklikt bij het zoeken op boekenzoeker.be.

Lezen is Lezen

Wat is er nu zo leuk en bijzonder aan die graphic novels? Is het niet beter als mijn kinderen ‘echte’ boeken lezen?  Lezen is lezen. Of dat nu strips, graphic novels, de reclameposters in de bushalte of de borden op het treinstation zijn. Het kind maakt gebruikt van, en ontwikkelt daarbij, zijn lees- en taalvaardigheden. Daarbij komt dat graphic novels een variatie aan taalgebruik, genres en verhaalstructuren bieden. Ook ondersteunt en motiveert het visuele aspect de lezer om de tekst te decoderen (vooral als de lezer daar moeite mee heeft). En ondertussen maakt de lezer kennis met kunst in de vorm van prachtige illustraties. Tenslotte wil je jouw kind het plezier van lezen laten ervaren. Je wilt dat je kind vraagt om het volgende boek in de serie, en of deze auteur/illustrator nog iets anders gemaakt heeft. Met graphic novels lukt dat eigenlijk altijd.

Zorg er wel voor dat het leesdieet niet alleen maar uit graphic novels bestaat. Pamela Paul en Mario Russo schrijven in Zo maak je een lezer (2021) dat je moet oppassen dat strips en graphic novels gewone kinderboeken niet helemaal vervangen. Net als bij onze eetgewoonten, is het belangrijk dat lezers gevarieerd lezen!

Nét op tijd

“Ga je je nu aankleden, liefie? We moeten zo naar school,” zeg ik tegen mijn zoon om half 8 ‘s ochtends. We moeten om kwart voor 8 de deur uit. “Ja,” zegt hij afwezig, maar hij verroert geen vin. Hij zit ergens ver weg in het trollenland van Norrsken. Boek 5 inmiddels. Net uitgekomen, gister opgehaald bij de bieb. “Vanmiddag kan je weer verder lezen,” zeg ik. Hij legt het boek open op de bank en leest terwijl hij zich aankleedt. We komen op tijd op school. Maar echt nét.

Fleur is bibliotheekjuf op een internationale school in Zweden. Ze leest voor. Heel vaak. Alle groepen 1 t/m 7 komen één keer per week naar de schoolbieb om te worden voorgelezen. Zo hoopt Fleur bij te dragen aan meer leesplezier, thuis en op school. Lees meer over haar belevenissen op de ISGR Library Blog. Voor haar eigen verhaal- en vertaalavonturen kun je terecht op www.exlibrisfleur.com

Andere blog berichten

Lekkere leesplekken

Lekkere leesplekken

Waar lees jij het liefst?Als je deze  blogs de afgelopen twee jaar een beetje hebt gevolgd, weet je inmiddels het wie, wat, wanneer, waarom en hoe van het voorlezen. We hebben het uitgebreid gehad over de voorlezers en de jonge luisteraars/lezers (wie) in de context...

Reeksen om lekker te lezen

Reeksen om lekker te lezen

Reeksen om lekker te lezen!“Wanneer komt Ninja Kid 7 uit?” vraagt mijn zoon op hetzelfde moment dat hij Ninja Kid 6 dichtslaat. “Dat weet ik niet,” antwoord ik, “Dat zoek ik zo wel even op.* Maar deel 6 was in elk geval het laatste deel bij de bieb.” “Dan ga ik verder...