Voorlezen begint met Erwaseens

Voorlezen begint met Erwaseens

Gastblog: Een succesvolle boekenclub op school!

“Voor volgende week lezen we dus hoofdstuk 21 tot en met 30,” zeg ik tegen mijn dertien leerlingen die ieder in hun eigen rechthoek netjes in rijtjes op mijn scherm te zien zijn. “Hebben jullie nog vragen voordat we afsluiten?” Een virtuele hand begint te knipperen. “Ja, Elena?” Elena unmute zichzelf als een pro en zegt, “Is het ook goed als je het boek al uit hebt?” Andere leerlingen knikken. “Natuurlijk!” lach ik.

boekenclub-op-school

Sinds januari leid ik een boekenclub voor 8- tot 12-jarige leerlingen van de internationale school. En omdat het nog steeds vrij onvoorspelbaar is met COVID-19, doen we het online. We ontmoeten elkaar één keer per maand en ter voorbereiding lezen we allemaal dezelfde hoofdstukken (of het hele boek!). We lezen nu The Story Collector, geschreven door Kristin O’Donnell Tubb. Tijdens onze virtuele meeting bespreken we vragen die ik heb voorbereid, vragen die de leerlingen voor elkaar hebben, en we doen een aantal activiteiten om het gesprek op te breken en levendig te houden.

 

Praten over een boek saai? Welnee!

Voordat ik aan deze boekenclub begon, was ik bang dat de kinderen een uur lang over een boek praten saai zouden vinden, maar het tegendeel is waar. Het lukt ons bijna niet om alles te zeggen in dat ene uur per maand. De kinderen zijn ook enthousiast als ik ze buiten onze boekenclub om zie. Ze vragen wanneer de volgende keer is, ze komen met vragen over het verhaal en ze raden klasgenoten aan om The Story Collector te lezen, omdat het ‘echt een heel goed boek’ is.

 

Boekenclub voor kinderen

Of een boekenclub voor kinderen succesvol is, hangt natuurlijk af of je doelstellingen gehaald worden. Mijn doelstellingen zijn simpel:

  • dat de kinderen met plezier het boek lezen,
  • dat ze hun gedachten en gevoelens hierover durven delen, en
  • dat ze de auteur van het boek ontmoeten (over dat laatste straks meer)

Misschien is jouw doel wel dat ze iets leren over de tijdsperiode van het boek, of dat ze de structuur van een verhaal kunnen analyseren. Misschien wil je dat ze de wereld door andere ogen zien en gecompliceerde onderwerpen zoals racisme durven te bespreken. Daaruit volgen dan jouw succescriteria.

 

Wat maakt onze boekenclub succesvol?

Hier volgen mijn reflecties, gebaseerd op mijn ervaringen tot nu toe, die misschien handig zijn voor als je jouw eigen boekenclub met kinderen wilt beginnen:

  • Kies een boek waar je zelf fan van bent. Jouw enthousiasme, bewondering en nieuwsgierigheid voor het boek is dan oprecht, en dat werkt aanstekelijk.
  • Zorg dat de boekenclub makkelijk toegankelijk is. Dus dat de boeken door jou geregeld worden, dat er geen kosten aan verbonden zijn, en als het online is – dat de school eventueel de leerlingen met een laptop of wifi kan ondersteunen.
  • Als het lukt, doe het online. Meer leerlingen kunnen dan meedoen, omdat ze gewoon vanuit huis kunnen deelnemen. Ook hoeven ouders hun kinderen dan nergens af te leveren of op te halen.
  • Maak de kinderen vanaf het begin enthousiast. Ik had bijvoorbeeld voor alle kinderen een klein notitieboekje met een pen, en een door de auteur gesigneerde boekenlegger.
  • Onze laatste online meeting is een virtuele ontmoeting met de auteur! De kinderen kunnen vragen stellen over het boek, over zijn of haar andere boeken, over het schrijversvak, etc. De leerlingen weten dit al vanaf het begin. Dat werkt heel motiverend. Je leest een boek toch met andere ogen, als je weet dat je later de auteur vragen mag stellen.
  • Probeer de inhoud van de meetings gevarieerd te houden. Ik mix vraag-en-antwoord-gesprekjes met wat actievere en creatieve activiteiten, zoals een rollenspel of een raadspelletje.
  • Stuur na elke meeting een e-mail met een kleine samenvatting van wat je besproken hebt, wat de volgende hoofdstukken zijn om te lezen en wanneer precies de volgende meeting is. Dat vinden de ouders ook fijn om te lezen, heb ik gemerkt.
  • Tussen twee meetings in, want een maand is best lang, stuur ik een e-mail met wat beeld- en geluidsmateriaal, en andere contextuele informatie, om de kinderen het verhaal beter te laten begrijpen en ze betrokken te houden. The Story Collector speelt zich ongeveer 100 jaar geleden af, dus veel referenties in het verhaal zijn de kinderen vreemd. Daarbij speelt het zich af in de openbare bibliotheek van New York, en geen van mijn leerlingen (inclusief ikzelf) zijn daar ooit geweest! Dus we hebben veel foto’s bekeken. Ook hebben we naar de muziek geluisterd die in het verhaal voorkomt.

 

Succesverhaal

“Kan ik The Story Seeker al lenen?” vraagt één van de boekenclubleden aan mij, als hij onze schoolbibliotheek komt binnenlopen. Hij pakt het vervolg op The Story Collector aan, en met een grote glimlach scant hij de voorkant. De leerling die hiervoor alleen Dagboek van een Loser las, die nooit iets anders wilde proberen. De leerling die door onze boekenclub nu met plezier en interesse iets anders leest. Dat is voor mij een succesvolle boekenclub!

Ook thuis kun je een leesclubje beginnen, gewoon met je eigen kinderen! Selecteer van tevoren een verhaal uit verhalentijdschrift ERWASEENS. Lees het verhaal voor en praat erover met je kinderen. De volgende keer kan een van jouw kinderen jou wellicht voorlezen. Ook kunnen jullie aan de slag met de gratis downloads die je op deze website vindt. Of ga zelf op zoek naar foto’s, video’s of ander materiaal om het verhaal te ondersteunen en te verdiepen. 

Fleur is bibliotheekjuf op een internationale school in Zweden. Ze leest voor. Heel vaak. Alle groepen 1 t/m 7 komen één keer per week naar de schoolbieb om te worden voorgelezen. Zo hoopt Fleur bij te dragen aan meer leesplezier, thuis en op school. Lees meer over haar belevenissen op de ISGR Library Blog. Voor haar eigen verhaal- en vertaalavonturen kun je terecht op www.exlibrisfleur.com

Andere blog berichten

Succesverhaal: graphic novels

Succesverhaal: graphic novels

Succesverhaal: graphic novels - beeldromans met diepgang“Lieverd, het is nu echt tijd om te slapen,” zeg ik tegen mijn 8-jarige zoon (foto). “Nog heel even. Het is zo spannend,” zegt mijn zoon. Hij leest het derde boek in de Norrsken (Noorderlicht) serie van Malin...